ROLL UP TELINEEN SUUNNITTELU
TETRIX on toimittanut kymmeniä tuhansia Roll Up telineitä. Joskus saamme painaa kuvan telineeseen joka saa meidät kaikki innostumaan. Toisaalta joskus tulee niitäkin Roll Up telineitä tehtyä kun joku meillä toteaa että ”taas tälläinen harmistus”. Tehdään paljon ja parempia rollareita!
Suunnittele tehokas Roll Up
Painotan tässä sanaa SUNNITTELE! Mieti jo etukäteen mitä haluat välittää Roll Up telineelläsi ja mihin ympäristöön se tulee. Mikä on Roll Up mainostelineesi tehtävä? Joskus se on tuotemainos tai brändin kantaja, joskus telinettä voidaan käyttää opasteena tai vaikkapa useamman Roll Upin ”seinänä” jossa telineet esimerkiksi toimivat yhdessä useamman telineen kanssa. Mieti!
Roll Up hinta ja mitä sen tulisi maksaa
Lyhyesti voidaan todeta että hinta laatusuhteessa on eroja vaikkakin telineet voivat ensisilmäyksellä olla jopa saman nimisiä. Eroja voi olla esim rakenteessa, sen paksuudessa ja onko telineessä käytetty esim. muovivieteriä ja ovatko telineen päädyt varmasti metallia. Tarkista että telineessä on teräsvietieri ja metalliset päädyt ja varmista että telineen pohjassa on lisävahvikkeet jotka tekevät rollupista vakaan.
Roll Up kuvaus | Hinta | Koko | Pehmustettu laukku | Nimike |
Pöytä Roll Up | 20 EUR | 30×42 cm | Ei ole (ei tarpeen) | A3 |
Halpa Roll Up | 70 – 80 EUR | 80x200cm 85x200cm | Harvoin | ECONOMY |
Standardi Roll Up | 85 – 95 EUR | 80x200cm 85x200cm | Joko/Tai | START BUDGET |
Pro tason Roll Up | 115 – 130 EUR | 80x200cm – 100x200cm | Aina | VIKING VAHVA |
Erikoisleveä Roll Up | 150+ EUR | 120x200cm | Aina | VIKING VAHVA |
GRAAFINEN SUUNNITTELU
1) Pyri nostamaan tärkein ylös
Ehkä tavallisin suunnittelu-virhe on se että asetetaan tärkein sanoma Roll Up telineen keskelle. Unohdetaan että bannerin keskiosa onkin vain noin metrin korkeudessa ja että ydinsanoma nopeasti hukkuu kun se asetetaan ympäristöönsä. Messuständi-oppaissamme kehoitetaankin nostamaan sanoma (esimerkiksi logo) korkealle ja pyydämme tiimejä suunnittelemaan messuosaston niin että ihmisillä on tilaa liikkua ilman että ydinsanoma peittyy.
Näytöllä hyvältä näyttävä:
Usein se mikä on näytöllä hyvä, voi todellisuudessa olla jotain muuta.
Todellisuudessa:
Liian matalalle asetettu ydinsanoma peittyy tositilanteessa.
Toimiva:
Tärkein ylös ja kuten kuvassa, ständin henkilökunta oikein ohjeistettuna.
2) Käytä aina hyviä kuvia
Valokuvat eivät koskaan maagisesti parane painossa. Käytä aina riittävän teräviä kuvia. Kuvan koolla ei ole niin suurta merkitystä, vaan se mittaa melkeimpä vaan kuinka paljon tietoa kuvassa on. Yhden megan, terävä kuva on aina parempi kuin gigatavun kokoinen suttuinen kuva.
Kun suunnittelet Roll Up telinettä kannattaa tarkastaa kuvia zoomaamalla osan tai osia kuvasta 100% kokoon ja sitten päätää onko terävyys riittävä kun otat askeleen taakse. Muista että näyttösi tarkkuus on noin 72dpi, elikkä jos kuva on terävä niin on turhaa lähettää se 300 dpi (ppi) tarkkuudella meille. Meidän koneet pystyvät 150 dpi:tä vastaavaan laatuun mutta se on vain turhaa. Koneissamme ei esiinny rasterointia kutan vanhan ajan offsetpainossa vaan tulostaessa musteen tippakoko muuntuu ja hyvä kuva tulostuu aina hyvin.
3) Kuka – Mitä – Mistä?
Roll Up mainostelineen sanoma luetaan ylhäältä alas, vasemmalta oikealle. Pyri helposti suunnittelemaan niin että telineestä käy ilmi Kuka – Mitä – Mistä periaate. Ylhäälle laitat kaikkein tärkeimmän kuten nimi, logo tai huippu-uutinen. Keskivaiheilla kerrot Mitä olet myymässä joko kuvin, kuvituksella tai lyhyellä tekstillä. Mitä osion alta tulee löytyä Mistä asiakas saa lisää tietoa tai voi hankkia tuotteen/palvelun jota tarjoat.
Tämä on perusasetelma Roll Up suunnittelulle ja tämä takaa sen että saat toimivan perusrollarin. Toisaalta mainostelineen käyttötarkoitus, ympäristö ja sanoma voivat tietysti asettaa muita ehtoja graafiselle suunnittelulle vaan Kuka – Mitä – Mistä periaate pelastaa hätäisimmänkin suunnittelun.
Roll Up ständi ja sen ympäristö
Varmista että Roll Upistasi käy ilmi tärkeimmät mutta ei liikaa. Nippelitieto on yleensä varattu esimerkiksi esitteille ja asiakas voi pyytää sellaisen tai käydä kotisivuillasi hakemassa lisää tietoa tarvittaessa.
Riippuen käyttöympäristöstä voit yhdistää Roll Upit muodostamaan seinäkkeen. Ohessa malli siitä kuinka graafiikka jatkuu samalla teemalla kahden bannerin ylitse.
Huomaa myös että suunnittelu kuva + teksti on tehty niin että telineitä voidaan myös käyttää erillään toisistaan.
4) Värit ja kirjasimet Roll Upissa
Painossa käytetään aina CMYK neliväripainoa. RGB väri joka näkyy näytölläsi on riippuvainen taustavalaistuksesta mutta näyttää suuremman värispektran, eli enemmän värejä kun pystymme toistamaan CMYK neliväripainolla. Tästä enemmän tulevilla sivuilla.
Jopa 70% Roll Up telineistä suunnitellaan syvää taustaväriä käyttäen ja esimerkiksi tekstin kirjoitetaan egatiivisella, eli vaalea teksti tummalla taustalla. En osaa sanoa onko tämä hyvä trendi mutta lainatakseni mainonnan gurua David Ogilvyä; ”Jos valkoinen teksti mustalla taustalla olisi luettavampaa, niin kirjat painettaisiin sillä tavoin.” Punnitse tarkoin onko taustaväri niin tärkeä graafisen ilmeen vuoksi että kannattaa kirjoittaa tekstit negatiivisella. Joskus on, joskus se vain sekoittaa.
Roll Up ständi ja taustavärit
Kun olet suunnitellut Roll Up bannerin näytölläsi niin testaaminen ja mielipiteen kysyminen on aina etu.
Ota vaikka kuvakaappauksen ja tulosta A4 kokoisen mallin. Teipillä kiinni seinään ja katso parin askeleen päästä. Jos tekstit ja taustavärit sopivat yhteen ja suunnittelu käy järkeen niin se toimii myös käytännössä.
5) Resoluutio ja Roll Up
Tässä alla hieman osoitusta siitä minkälainen resoluutio riittää. Testaamalla näkee. Roll Up telineitä olemme painaneet 30-40 dpi tarkkuudella ja silti painolaatuamme on ylistetty. Salaisuus on hyvässä alkuperässä, tarkka valokuva.
Vielä kerran: Tarkista jpeg kuva 100% zoomattuna. Jos näyttää hyvältä niin se toimii! Voit myös tulostaa omalla koneella mallikappaleen tärkeistä kuvaosista. Me pystymme painamaan sen mitä näet, mutta emme osaa maagisesti tehdä huonolaatuisesta kuvasta terävämpää.
6) Värien sävyt, kylläisyys, liukuvärit ja todellisuus
Mainio painojälki on aina hyvän kompromissin tulos. Näytön RGB sävyt eivät toistu samalla tapaa kuin CMYK värit toistuvat. Eroja syntyy myös siitä että eri painomateriaaleissa on eri valkoisuus. Valkoisen, valkoiselle paperille tulostettu kuva ei koskaan vastaa 100% sitä kuvaa joka on esimerkiksi Roll Upiss, koska painettavassa kankaassa on hieman ruskean, kellertävä sävy. Eroa ei kuitenkaan vältämättä huomaa kuin vai asettaessa painotuotteet päällekkäin, mutta ”never the less” sellainen on todellisuus.
Ammattinsa osaava graafikko voi terävöittää kuvia ja tarvittaessa esimerkiksi lisää kuvien värikylläisyyttä Photoshopissa > Image > Adjustment > Hue/Saturation tai kontrasteilla antaa lisää sävyä. Tätä suosittelemme varsinkin jos kyseessä on lippukangas tai mesh (reikäbanderolli) koska nämä materiaalit ”blockaavat” vähemmän auringonvaloa läpiikuultavina ja vaativat enemmän kylläisyyttää etteivät näytä ”haaleilta”.
Oheisessa kuvassa (hieman liioiteltuna esimerkin vuoksi) lopputulos siitä kuinka liukuvärit ja värisävyt voivat hukkua mikäli värien erot eivät ole tarpeeksi suuret. Pyri lisäämään sävykylläisyyttä varsinkin jos on kyse läpikuultavasta painokankaasta.
Koska painomateriaaleissa itsessään on sävy, tulee olla tarkkana liukuvärien suhteen. Pienet värierot hukkuvat usein suurkuvapainossa. Valkaistulla paperilla tarkimmatkin sävyt saadaan erottumaan, mutta suurkuviin siirtyessä kannattaa nostaa liukuvärin lähtö ja päätekylläisyyttä jopa parikymmentä prosenttia. Myös vierekkäin olevien kuvioiden sävy-ero pitäisi olla yli 30% CMYK arvot yhteenlaskettuna, niin että selkeästi erottuvat toisistaan.
7) Roll Up painovalmis kuva
Kun suunnittelet Roll Up kuvan niin perusviesti on että teet sen oikeaan kokoon, se koko on määritelty tuotteen kohdalla. Älä lisää tiedostoon bleediä tai pre-press merkintöjä. Ei leikkuumerkkejä eikä muutakaan vastaavaa – ainoastaan kuvan jonka haluat painaa. Leikkuuterämme ovat todella tarkkoja ja millilleen. Jos lisäät bleediä tai merkkejä me kuitenkin vain poistamme nämä ja se on ylimääräinen työvaihe.
Mikäli haluat olla oikein ammattilainen niin lisää kuvaan 20cm alaosaan. Tämä on kasettiin uppoava osa vuodasta. Voit esim jatkaa taustaväriä tai kuvaa alaspäin niin valkoista ei pilkota rollupin suu-aukosta.
Unohda bleed alueet ja pre-press merkinnät, ne vain lisäävät työtaakkaa. Tee layout tarkkaan kokoon Roll Up mittojen mukaan.
Ja jos oikein haluat jäätelöannosta keksillä tarjoilla painajalle, niin lisää 20cm kuvan alaosaan.
Valitse oikea Roll Up teline
Esimerkiksi TETRIXillä Roll Upit lukeutuvat neljään ryhmään. Nämä ryhmät eivät ole niin tarkasti rajattuja mutta suuntaa antavia
Pienet Roll Up telineet. Mainostelineet jotka sopivat eteenkin liiketilamainontaan. Usein noin 30-50cm leveitä ja korkeus 40cm aina 200cm asti. Edullinen ja tehokas mainos. Näistä löytyy myös edullisia rullaamattomia versioita.
Halpa-rakenteiset Roll Upit. Standardimittaisia Roll Up telineitä (eli noin 80x200cm) jossa rakenne on hieman heppoisampi. Tekee työnsä mutta ei ole rakennettu jatkuvia siirtoja varten, vaan enemmänkin kevyttä käyttöä samassa paikassa. START rollarit öytyvät täältä.
Standardi Roll Up mainostelineet. VIKING rollarit ovat vahvarakenteisia ja kuljetuslaukku hyvin telinettä suojaava. Kestää kovempaakin kohtelua ja telineen materiaalipaksuus takaa monivuotisen käytön. Roll Upin leveydet 80-120cm ja korkeus 200cm Tämä on kaikkein suosituin kategoria.
PRO version Roll Up mainokset. Esim. FRIGG mallimme jossa on tippa-muotoinen runko. Varustettu parhaimmalla mahdollisella laukulla. Kun haluat säästää käyttämällä samaa rullatelinettä pitkään ja näyttävästi!
KAIKKI ROLL UP MALLIT >>>
Lataa myös muut oppaamme
Jotkut osat tästä oppaasta ovat otteita kaikista muista oppaistamme joita löydät verkkosivultamme. Mikäli haet nippelitietoa jostain osa-alueesta niin löydät sen sieltä. Sivuiltamme löydät myös videoita, hinnat ja tuotekuvaukset 24/7.
Esimerkiksi nämä TETRIX oppaat messuilusta saattavat kiinnostaa: